Održivost tvrtke danas više nije izbor, već obveza. Ugljični otisak – ukupne emisije stakleničkih plinova proizvedene uslijed aktivnosti kompanije, jedan je od centralnih pokazatelja utjecaja tvrtke na okoliš. Osim što doprinosi globalnim ciljevima održivosti, razumijevanjem i upravljanjem ugljičnim otiskom, tvrtka može ostvariti značajne ekonomske i reputacijske prednosti.
Studija slučaja: ugljični otisak hrvatske tvrtke u prerađivačkoj industriji
Nedavno smo imali priliku raditi izračun ugljičnog otiska za hrvatsku tvrtku koja se bavi proizvodnjom u prehrambenoj industriji. Ovo iskustvo naglasilo je izazove i prilike s kojima se tvrtke susreću na području održivosti.
Ova tvrtka, kao većina malih i srednjih poduzetnika, nije imala početnu predodžbu o svojim izravnim i neizravnim emisijama. Kompanije se uglavnom fokusiraju na svakodnevnu djelatnost – proizvodnju kvalitetnih proizvoda i zadovoljavanje potreba svojih korisnika. Ipak, osim osviještenih voditelja kompanije, tu su i sve strože zakonske regulative koje oblikuju putanju razvoja tržišta.
U Europskoj uniji, Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD) obvezuje poduzeća na javnu objavu standardiziranih i provjerenih izvještaja o održivosti. Tako se u slučaju ugljičnog otiska obveza izračuna i objave prvo nameće tvrtkama s više od 500 zaposlenika (izvješće za 2024.). Sljedeće godine izvješćivanje o ugljičnom otisku primjenjivat će se i na tvrtke s više od 250 zaposlenika (izvješće za 2025.). I konačno, za 2026. takva će se obveza primjenjivati na udio malih i srednjih poduzeća.
Tvrtka za koju smo izrađivali izvještaj bila je srednji poduzetnik koji još nije obveznik izvještavanja. Unatoč tome, poduzeće se nalazilo u dobavljačkom lancu velikog poduzetnika koji je obvezan izvijestiti o ugljičnom otisku duž cijelog lanca vrijednosti. Kako bi zadržala konkurentnost na tržištu te svoju trenutnu poziciju dobavljača međunarodnog trgovačkog lanca, tvrtka se odlučila za izradu ugljičnog otiska.
Kontaktirajte nas za savjet i početak suradnje
Koraci u izradi ugljičnog otiska
-
Prikupljanje podataka
Tvrtka se nalazila u dobavljačkom lancu velikog poduzeća, stoga je u te svrhe bilo dovoljno izraditi samo emisije obuhvaćene opsegom 1 i 2. Prikupljeni su podaci o potrošnji energije za referentnu godinu – prirodni plin i električna energija. Kako tvrtka vrši dostavu vlastitih proizvoda, u obzir su uzete i emisije uslijed izgaranja goriva u dostavnim vozilima te u vozilima u vlasništvu tvrtke tijekom službenih putovanja. U izravne emisije još spadaju i fugitivne (nepostojane) emisije koje nastaju curenjem iz procesne opreme, primjerice tijekom nadopune plinovima koji se koriste u rashladnim uređajima unutar tvornice (zamrzivači, klima uređaji) te u kamionima – hladnjačama.
-
Identifikacija izvora emisija
Prikupljeni podaci razvrstani su prema kategorijama ovisno o opsegu unutar kojeg nastaju.
Opseg 1 – Izravne emisije koje se emitiraju iz izvora na samoj lokaciji korisnika. Emisije nastale izgaranjem fosilnih goriva, kao što su ugljen, nafta i prirodni plin, u kotlovima i opremi te u vozilima u vlasništvu tvrtke. Ovdje spadaju i spomenute fugitivne emisije.
Opseg 2 – Neizravne emisije stakleničkih plinova povezane s emisijama zbog proizvodnje energije (električna energija, grijanje, hlađenje i para) koja se troši na lokaciji, ali nije i proizvedena na lokaciji, primjerice emisije od električne energije kupljene iz mreže.
Opseg 3 – Iako nije bio dio predmetne analize, ovaj opseg je najpregledniji i najtočniji pokazatelj svih emisija tvrtke, ali je samim time i najsloženiji za izradu. Ovdje spadaju sve ostale neizravne emisije, uključujući kupljena dobra i usluge, proizvodnju i transport sirovina, emisije tijekom korištenja proizvoda, gospodarenje otpadom i slično.
-
Izračun
Staklenički plinovi procjenjuju se s pomoću podataka o aktivnostima (kao što je količina upotrijebljenog goriva) i primjenom relevantnih faktora emisija i faktora konverzije (npr. ogrjevne vrijednosti, oksidacijski faktori itd.). Faktori emisije (FE) i metodologija koju smo koristili u izvješću preuzeti su iz „Vodiča o metodologiji izračuna faktora emisija i uklanjanja stakleničkih plinova“, a temelje se na IPCC metodologiji.
-
Analiza i izvještavanje
Rezultati su omogućili jasan prikaz ugljičnog otiska tvrtke, posebno ističući glavne izvore emisija i aktivnosti povezane s njima. S dobivenim uvidom te smjernicama stručnjaka, tvrtka može razumjeti, utjecati i kontrolirati vlastite emisije. Osim što promjene mogu pozitivno utjecati na planet, pozitivan utjecaj odražava se i na poslovanje tvrtke. Povećanje energetske učinkovitosti, posebno u dijelovima proizvodnje koji su prepoznati kao najveći potrošači, može dovesti do značajnih smanjenja troškova. Kupci, partneri, ulagači i ostali dionici sve više podržavaju kompanije koje prioritiziraju održive prakse i transparentno izvještavaju o vlastitom utjecaju na okoliš.
Ključna zapažanja za ostale tvrtke
Promatrana tvrtka odlučila se izvijestiti o vlastitim emisijama radi obveze prema poslovnom partneru te radi zadržavanja konkurentnosti na tržištu. Tim unutar tvrtke zadužen za prikupljanje podataka uložio je izniman trud za izdvajanje relevantnih informacija, koordinaciju prikupljanja u nekoliko proizvodnih pogona, pretraživanje specifikacija za mnoštvo različite proizvodne opreme, pregledavanje računa i putnih naloga za referentnu godinu i još puno naizgled kompliciranih, ali izvedivih aktivnosti prikupljanja podataka. Uz pomoć naših stručnjaka, njihovo putovanje oblikovalo je važnu poruku za sve ostale tvrtke – održivost je na dohvat ruke, a počinje s razumijevanjem vašeg utjecaja.
Zato ako još promišljate treba li to vašem poduzeću, jer još ima vremena dok se ne uvedu strože kontrole i slično, odvažite se i napravite upravo taj iskorak gdje sami donosite odluke koje će mijenjati vašu, ali i našu zajedničku budućnost.