Na Valentinovo, dok darujemo ljubav voljenima, često zaboravljamo na planetu koja također zaslužuje biti voljena. Svaka naša aktivnost ostavlja trag na okolišu, a u dane darivanja taj utjecaj je posebno izražen. Koji poklon ima manji utjecaj na planetu – cvijeće, čokolada ili postoji bolja, održivija opcija?
Cvijeće
Većina cvijeća koje darujemo na Valentinovo dolazi iz zemalja s toplijim klimama, gdje se uzgaja u staklenicima i transportira tisućama kilometara do naših trgovina. Ovaj proces zahtijeva veliku količinu energije i goriva, čime se povećava ugljični otisak. Cvijeće je često tretirano pesticidima, kemikalijama i umjetnim gnojivima, što ima dodatni negativan utjecaj na okoliš. Unatoč svojoj ljepoti, cvijeće odumire već nakon nekoliko dana, a njegov otpad, s ambalažom, zahtijeva pravilno zbrinjavanje. Svaka stabljika cvijeta koja završi u našim rukama zaslužna je za oko 0.557 kg CO2. To je otprilike kao da pređemo 4-5 kilometara automobilom.
Čokolada
Proizvodnja sirovina i prerada čokolade najznačajnije doprinose ukupnim emisijama. Proizvodnja kakaa i šećera povezana je s krčenjem šuma i degradacijom okoliša, dok se proces uzgoja životinja u proizvodnji mlijeka povezuje s visokim potencijalom globalnog zagrijavanja. Uz to, proizvodnja čokolade troši značajne količine vode, električne i toplinske energije. Među različitim vrstama čokolade, tamna čokolada ima najniže emisije ugljika (3,11 kg CO2e/kg), dok mliječna čokolada ima najveće emisije (5,94 kg CO2e/kg). Tako bi emisije za jednu mliječnu čokoladu od 300 grama iznosile oko 1,8 kg CO2e, što je ekvivalentno 10-ak kilometara vožnje automobilom.
Valentinovo je prilika da se prisjetimo i ljubavi prema planetu. Odabir poklona s manjim ugljičnim otiskom ili ulaganje u zajednička iskustva može učiniti ovaj dan još posebnijim. Pokloni poput karata za neki događaj ili zajednički tečaj neke vještine mogu stvoriti uspomene koje traju dulje od bilo kojeg materijalnog poklona.
Izvor teksta: Product Environmental Footprint of the Representative Product for Cut Flowers
Izvor slike: Freepik